Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Obec Jenštejn
ObecJenštejn

Cyklistika

Kam na kole v okolí Jenštejna

Článek byl převzat a doplněn z Jenštejnského občasníku č. 22

Nelze si nevšimnout, že obyvatelé Jenštejna rádi sportují. Ať už jsou malí, velcí, statnější či tencí. Vidíme je běhat, jezdit na kole, na kolečkových bruslích, na penny boardech, skákat na zahradních trampolínách atd. O víkendech rádi vyrážejí všichni jako rodina, proto jsme se rozhodli přinést pár tipů na výlety na kolech ať už s dětmi nebo bez.

1. Dětská trasa – výuková

Bohužel pro trénování jízdy dětí na kole není v okolí Jenštejna moc možností za předpokladu, že chceme trénovat mimo veřejné komunikace.

Délka trasy: 4,6 km

Typ trasy:

Tato tresa je vhodná k učení dětí jízdy na kole. Celá cesta vede po komunikacích, na kterých se nevyskytují vozidla, nebo se jedná o pěší zóny. Pro učení doporučuji zvolit zpět z Radonic stejnou cestu po asfaltu, to dětem lepé frčí než po polních cestách.

Popis trasy:

Z návsi v Jenštejně vyrazíme po cyklostezce 0034 přes Nový Jenštejn na Zápskou silnici, odbočíme vpravo a po cyklostezce 241 jedeme do Radonic. Mijíme vpravo Zookoutek (1) a pokračujeme rovně na hlavní silnici Horní Počernice - Radonice - Jenštejn. Tu přejedem rovně směrem na Satalice a po cca 300m odbočíme vpravo na chodník mezi novou zástavbou. Přijedem k malému dětskému hřišti, vlevo pokračujeme dál po chodníku k dalšímu hřišti a vpravo ulicí Třešňovou k příjezdové silnici Praha - Vinoř - Radonice. Tu přejedem rovně do ulice  Na Vyhlídce, zde dávejte POZOR  na velice nepříjemnou strouhu v silnice pro odvod vody. Děti s malýma kolama tuto strouhu nepřejedou. Pokračujeme dál ulicí Na Vyhlídce až k malemé parčíku ohraničenýho touto ulicí a ulicí Růžičkova.  Vpravo po cca 100m se můžeme občerstvit v místní hospůdce (2) bez zahrádky, nicméně lze si vzít občerstvení na lavičku do zmiňovaného parčíku. Jedem dál do přírodního parku Amerika (3). Pro cestu zpět do Jenštejna můžeme zvolit z těchto dvou variant:

1. pokračujeme dál polní cestou zadem kolem bývalého JZD do Jenštejna zpět na náves
  2. z parku Amerika projedeme do mírného kopečka ulici Na Plachotě až k hlavní silnici z Radonic do Jenštejna. Tu přejedem na druhou stranu a hned vlevo vedle plotu patřící Sport centru Radonice najedem na chodník. Tato část je na mapě znázorněna černou čárou, protože v mapě není ještě zakreslana. Po chodníku frčíme kolem sport centra vjedem na novou silnici Na Svahu. Její název vcelku vystihuje co nás čeká následujících cca 300m, dětem většinou nezbýva než vcelku pěkný  kopec vytlačit, ale je to jen kousek. Pokračujeme dál ulicí až do místa, kde ostře zahne vpravo do Radonic, my odbočíme vlevo na polní cestu, která nás přivede zpět na Zápskou silnici po které jsme přijeli do Radonic a po ní se vracíme do Jenštejna.

2. Dětská trasa – jednoduchá

Délka trasy: 8,2 km

Typ trasy:

Vhodná pro začínající děti, trasa převážně rovinatá, mírné stoupání je z Dřevčic, bohužel se nedá vyhnout cca 1 km dlouhému úseku, který vede po veřejné komunikaci

Popis trasy:

Z návsi v Jenštejně vyrazíme po cyklostezce 0034 přes Nový Jenštejn na Zápskou silnici, odbočíme vlevo a po cyklostezce 241 pokračujme po uzavřené silnici až k silnici spojující obce Dřevčice a Svémyslice. Odbočíme vlevo na veřejnou komunikaci do Dřevčic. V Dřevčících se dá odpočinout a občerstvit v restauraci Dřevčický park (1), kde je zahrádka i s malým pískovištěm. Cesta zpět do Jenštejna vede od restaruace kousek zpět a vpravo k hlavní silnici z Brandýsa nad Labem do Prahy, kterou přejedeme kolem hospody U Březinů do ulice s obytnou zónou, po cca 100 m vlevo míjíme místní dětské hřiště (2). Po této silnici vyjedeme z Dřevčic až na konec asfaltové silnice a dále mírně vpravo po polní cestě  zpět do Jenštejna.

3. Dětská trasa – pokročilá

Délka trasy: 11,2 km

Typ trasy:

Tato trasa už je vhodné pro děti, které jsou mírně vyježděné, na trase je pouze jeden mírný kopec z Podolanky, ale z cca 70 % vede po polních a lesních cestách a na nich je potřeba už mít kolo pevně v rukách.

Popis trasy:

Z návsi v Jenštejně vyrazíme kolem hradu, jenštejnských rybníků a po cyklostezce č. 0034 do Podolanky, dále pokračujeme pořád po cyklostezce 0034 do mírného stoupání a po polní cestě do Přezletic, které projiždíme pořád po cyklostezce. Cca 50m od cyklostezky je možné se občerstvit v místní hospůdce s malou zahrádkou (1). Pokračujem dál  po cyklostezky 0034 po polní cestě do zámeckého parku ve Ctěnicích. Zde se dá opět občerstvit v místní restauraci, zastavit se na dětském hřišti a zámeckém parku, případně okouknout místní hřebčín (2). Na cestu do Jenštejna se vydáme kousek zpět po cyklostezce 0034 a dále odbočíme vpravo na cyklostezku KB‑VI kolem rybníka do Ctěnického háje. K průjezdu tohoto háje lze použít několik cest, nejjednodušší je se držet dál cyklostezky KB‑VI, která vede hlavní cestou skrz háj do Vinoře. Za hájem se napojíme na cyklostezku 0263, která odbočuje po 50m mimo hlavní silnici vlevo do ulice Moravanská a po dalších 300m odbočuje vpravo do ulice Rašovská směrem do centra Vinoře. My budeme pokračovat rovně ulicí Moravanská až  na konec, vpravo kolem parkoviště u firmy Strom k hlavní silnici Mladoboleslavská, odbočíme vlevo, najedeme na chodník a pokračujme souběžně s Mladoboleslavskou po chodníku směrem ven z Prahy. Po cca 300 m odbočíme za průmyslovým areálem vpravo do ulice Štěpánovská a jedeme po nepoužívané silnici ven z Vinoře do Radonic, kde přijedeme k Rodinnému parku Amerika (3), odbočíme vlevo a po polní  cestě zadem dorazíme zpět do Jenštejna.

4. Dospělácká – krátká trasa, která prověří techniku ovládání horského kola

Délka trasy: 10,4 km

Typ trasy:

Tato trasa je navržena pro cyklisty, kteří se chtějí
vyřádit na úzkých lesních pěšinách. Jako alternativu lze zvolit se zdatnějšími dětmi cestu, kde se nesjíždí na červenou značku, ale jede se po cyklostezce do Vinoře a např. se napojí na popisovanou dětskou trasu č. 3, kterou projedete v opačném směru.

Popis trasy:

Z návsi v Jenštejně vyrazíme po cyklostezce 0034 přes Nový Jenštejn na Zápskou silnici, kde odbočíme na cyklostezku 241 a jedeme po ní až do Satalic. Po příjezdu do Satalic budeme mít po pravé straně Satalickou oboru, do které vjedeme po cyklostezce A263. V oboře se můžeme držet cyklostezky A263. Pokračujeme po lesní cestě a cyklostezce hájem kolem rybníků až do Vinoře. Skrz háj z cesty nikam neodbočujeme a drží se hlavní pěšiny vedoucí údolím. Po přejetí silnice Vinoř – Radonice pokračujeme ulicí V Podskalí po cyklostezce A263. Přijedeme k vinořským rybníkům, kde se z cyklostezky odpojíme a pokračujeme dál po červené turistické značce až na hráz rybníka a dál po červené podél Vinořského potoka. Na mapě je tento úsek znázorněn červenouy čárou, v mapě není vedena tato stezka jako žádne silnice/polní cesta, tak jsem ji musel znázornit jen obyčejnou čárou. Tento úsek je technicky náročný a jede se po hraně koryta potoka, kdo není zdatným jezdcem na horském kole, doporučuji nesjíždět z cyklostezky a objet tento úsek skrz Vinoř. Dále pokračujeme po červené na jenštejnskou příjezdovou komunikaci Vinořská, sjedeme dolů k rybníkům a kolem hradu zpět na náves.

5. Dospělácká trasa – nenáročná, zvládnou i větší děti

Délka trasy: 27,4 km

Typ trasy:

Tato trasa je nenáročná po rovinách, první část vede
po veřejných komunikacích, za Labem se jede vysokými lesy za Brandýsem nad Labem (je možno
zvolit i jinou cyklostezku, kterou se projede touto částí víc), zpět z Brandýsa se jede v kombinaci silnice a polních cest.

Popis trasy:

Z návsi v Jenštejně vyrazíme po cyklostezce 0034 přes satelit Nový Jenštejn na Zápskou silnici, vlevo se napojíme na cyklostezku č. 241 a po ní jedeme přes Zápy do Lázně Toušeň, odbočíme vpravo podél Labe a držíme se cyklostezky č. 2. Zde pojedem kolem hospody U hřiště (1), kde se da občerstvit na malé zahrádce před hospodou. Přejedem po mostě Labe, projedem Káraný a přes další most přes Jizeru vjedeme do  brandýských lesů a dál  do Staré Boleslavi. Zde se pomalu začneme vracet zpět do Jenštejna. Vesteckou a následně Komenského ulicí přijedeme na Mariánském náměstím, pokačujeme dál hlavní silnicí Maxe Švabinského, hned za náměstím vpravo je schovaná restaurace V pivovaře (2) s velkým zahradním posezením, malým hřištěm pro děti a velmi dobře zde vaří za rozumné ceny. Ulice Maxe Švabinského nás přivede na most přes Labe do Brandýsa nad Labem, kterým se promotáme na výjezd na Starou Brázdim, kde se napojíme na cyklostezku č. 8196, po které jedem do Podolanky a po cyklostezce č. 0034 zpět do Jenštejna.

6. Dospělácká trasa – nenáročná

Popis trasy:Z Jenštejna vyrazíme po cyklostezce 0034 na Dehtárskou cestou, odbočíme vpravo směr Radonice na cyklostezku 241, po ní jedeme přes Radonice do Satalic k Satalické oboře, zde se z cyklostezky odpojíme a pokračujeme rovně hlavní ulicí K radonicům na kruhový objezd, druhým výjezdem odbočíme směrem na Kbely a jedeme ulicí Trabanská až na železniční přejezd ve Kbelích. Po 100m za železničním přejezdem odbočíme vlevo a podél letištního plotu a po cyklostezky KB-HL,KB-KY pokračujeme, dále jedem po cyklostezce KB-HL (prozatím nepřejíždíme dálnici) ale až cca po 500m přes další most, držíme se cyklostezky KB-HL a skrz les Bažantnice Kyje přijíždíme do Hloubětína kolem hřbitova. Promotáme se Hloubětínem mimo hlavní silnice po vyznačené trasy v mapce, tedy rovně Kolbenovu silnici, první odbočíme vpravo do Zelenečské, první vlevo do Nehvizdské, druhá vpravo Mochovská a hned první vlevo Pod Turnovskou tratí. Touto ulicí přijedeme k hlavní silnici Poděbradská, odbočíme vpravo a po širokém chodníku jedem na velkou křižovatku Průmyslová/Poděbradská. Před křižovatkou přejdeme po světelném přechodu na druhou stranu a jedem dál po cyklostezce, podjedeme pod Průmyslovou, hned vlevo a vpravo na mostík pres potok Rokytku. Abychom nemuseli táhnout kola po schodech, tak se zde držíme cyklostezky A26 ulicí K Náhonu až k benzínové pumpě, odbočíme vlevo pořád po cyklostezce A26 do Ulice Nademlejnská a po cca 200m odbočíme vlevo a hned vpravo na cyklostezku A43, po ní objedeme uměle vytvořený rybník, před železničním viaduktem přejedeme "rovně" mostík přes potok a odbočíme za potokem vpravo na lesní cestu pod viadukt. Po lesní cestě jedem pořád podél Rokytky až dorazíme do ulice Pod Smetankou, na pravé straně budeme mít Rokytku, vlevo rodinné domky, po cca 300m přijedeme k mostíku přes Rokytku, odbočíme vpravo a hned za mostem vlevo po 4 na kole sjetelných schodech vjedeme na malou úzkou pěšinu podél Rokytky. Po této pěšině jedem přibližně 2km, mineme jeden mostík přes potok a na druhém větším přejedeme vlevo na druhou stranu ulicí Čelákovická do mírného stoupání, podjedeme Průmyslovou ulici podél železniční trati (už nestoupáme do kopce) se držíme polní cesty kolem zahrádkářské kolonie až o ulice Lánská, tou projedeme a vlevo do Tálínské. Zde se nacházejí dvě restaurace vhodné pro cyklisty, buď se ulicí Tálínská vrátíme o cca 100m anebo pokračujeme po trase po cca 100m je další restaurace. Pokračujeme dál po hraně rybníka, až dojedeme na cestou vpravo vedoucí mezi Kyjským rybníkem vpravo a odděleným malým rybníkem vlevo. Na tuto cestu odbočíme a tím se napojíme na cyklostezku A25, přejedeme hlavní silnici vedoucí z Černého mostu na Kyje rovně do ulice Za Rokytkou a po cyklostezce A25 pokračujeme dál, až přijedeme k mostu přes Rokytku, zde cyklostezka odbočuje vpravo na most. Odpojíme se z cyklostezky a před mostem odbočíme vlevo dál po levém břehu Rokytky proti proudu. Zde jedem pořád rovně po lesní cestě, po pravé straně budeme mít malý Xaverovský potůček až přijedeme k poli pod Černým moste, odbočíme vpravo na polní cestu, po cca 1km přijedeme na panelovou cestu, po ní vpravo přejedeme most přes potok a hned vlevo před chatařskou oblastí pokračujeme dál proti proudu potoka, který máme po levá straně. Po cestě přijedeme na hráz velkého rybníka a odbočíme vpravo na nepoužívanou silnici po které je i značena cyklotrasa A44, po ní přijedeme do Dolních Počernic, po cyklostezce jedem dál skrz D. Počernice až přijedeme k hlavní silnici Nár. hrdinů a rozcestník cyklostezek, zde odbočíme vlevo na cyklostezku A258 směrem do Horních Počernic a jedem.  Míjíme vpravo známou restauraci Léta páně/Pizzerii Al Mulino/Pivnici Počernický pivovar (v areálu se nachází několik zahrádek, které můžete vyzkoušet i s kolem) a jedeme dál po cyklostezce A258.

Po cca 500m přijedeme k dalšímu rozcestníku cyklostezek, zde můžeme zvolit více tras:
1. už toho máme plné zuby a chceme domů - pokračujeme po silnici směrem do Horních Počernic a po cyklostezce č. 14, podjedeme dálnici Pražský okruh, až nás silnice přivede k dálnici na Hradec Králové a dál po cca 300m přijedeme k přechodu pro chodce a vlevo podchodem pod dálnicí
2. ještě jsou síly na jízdu - odbočíme vpravo na polní cestou a cyklostezku A258, po polní cestě stoupáme do kopce, vlevo kolem golfového resortu až k dálnici Pražský okruh a pořád dál po cyklostezce A258 vpravo a po 200m vlevo na most přes dálnici a za ním vlevo pořád po cyklostezce A258 vjedeme do Xaverovského háje. Po cyklostezce pokračujeme dál, až přijedeme uprostřed háje k lesní hájence, kolem ní se dáme vlevo a pořád po stejné cyklostezce A258 jedem z kopce ven z háje až nás přivede k dálnici na Hradec Králové k podchodu pod dálnicí
Z tohoto místa se už vracíme zpět do Jenštejna, a jelikož zde nejsou nijak zajímavé cesty bereme nejkratší cestu zpět. Podjedeme podchodem dálnici, chodník nás zavede do ulice Dobrovšská a začínáme stoupat do Horních Počernic, Dobrovškou ulicí se držíme až skončí a pokračujeme pořád do kopce ulicí Šanovská, tato ulice nás přivede k ulici Božanovská, která je hlavní silnicí vedoucí z Xaverova do Horních Počernic, odbočíme tedy na ni vlevo a touto ulicí vystoupáme, až do honí části Počernic a přijedeme na hlavni silnici Náchodská vedoucí z Černého Mostu přes Horní Počernice ven z Prahy na Poděbrady. Zde už najedeme na notoricky známou cestu jenštějňáků z Černého mostu do Jenštejna, takže cca 300m po Náchodské, odbočit vlevo přes železniční přejezd kolem skladů a Alza Drivu ven z Počernic a pořád rovně do Radonic, zde odbočit vpravo na cyklostezku 241, projet Radonice po cyklostezce 241 a po staré dehtárské cestě k odbočce na Jenštejn, odbočit vlevo a po další cyklostezce 0034 zpět do Jenštejna.

Délka trasy: 45 km

Typ trasy:

Tato trasa je nenáročná po rovinách několika mírnými kopci